17 pengkhianatan Umno kepada Melayu


Berikut adalah 17 pengkhianatan Umno terhadap orang Melayu

1. Melemahkan institusi raja-raja Melayu yang menjadi simbol ketuanan Melayu.

2. Melemahkan sistem kehakiman negara.

3. Menarik balik royalti rakyat petroleum rakyat Terengganu yang majoriti orang Melayu.

4. Memperkenalkan PPSMI; menghapuskan bahasa Melayu.

5. Menarik peruntukan geran kepada Sekolah Agama Rakyat, tempat belajar agama anak-anak Melayu.

6. Memperkenalkan meritrokrasi; mengurangkan peluang belajar anak-anak Melayu.

7. Memperkenalkan PTPTN dan mengurangkan biasiswa kepada anak-anak Melayu.

8. Persempadanan semula pilihanraya pada 2002; mengurangkan kawasan majoriti orang Melayu.

9. Menafikan hak royalti rakyat Kelantan yang majoriti Melayu.

10. Memperkenalkan Islam Hadhari yang mengelirukan orang Melayu.

11. Menyenaraiawamkan syarikat TH Plantation yang dahulunya dimiliki 100% oleh Tabung Haji dan dimiliki oleh orang Melayu. Tetapi sekarang orang bukan Melayu boleh memiliki saham TH Plantation.

12. Menggabungkan syarikat-syarikat konglomerat orang Melayu iaitu; Sime Darby,Guthrie dan Golden Hope, dan sekaligus mengurangkan peluang orang Melayu daripada tiga syarikat kepada satu syarikat sahaja.

13. Memetik kenyataan Mufti Perak, Datuk Harussani � 250 ribu orang Melayu murtad. Semua ini adalah di bawah pemerintahan kerajaan Umno.

14. Mewujudkan Wilayah Iskandar yang menjadi zon bebas, maka orang-orang Singapura boleh masuk secara bebas ke sana.

15. Krisis Menteri Besar di Perlis dan Terengganu apabila Umno sendiri yang menentang keputusan Sultan di negeri berkenaan.

16. Membubarkan Kementerian Pembangunan Usahawan yang menjadi sumber bantuan usahawan-usahawan Melayu.

17. Memperkenalkan liberalisasi ekonomi, maka sekaligus menghapuskan Dasar Ekonomi Baru yang tujuannya membantu ekonomi orang-orang Melayu Bumiputra.

Rais tidak tahu apa itu email?


Zulkifli Sulong
Wed | Aug 19, 09 | 3:57:49 pm MYT

KUALA LUMPUR, 19 Ogos: Apakah Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim tahu apa itu e-mail? Nampak soalan ini lucu untuk ditujukan kepada seorang yang dilantik sebagai menteri yang menjaga hal ehwal komunikasi negara tetapi ini bukan lawak.

Ada pihak, termasuk dalam kerajaan dan Umno sendiri yang ragu-ragu apakah Rais tahu apa itu email dan lain-lain gadget komunikasi terkini.

Perkara ini berbangkit, apabila Rais dilaporkan bercadang untuk menapis internet di negara ini.

"While we're on the green dam, do you think Rais knows what email is? Forget FB (facebook), Twit (twitter), etc. Is he even 1.0? I think he kolot."

("Ketika kita semua berada di zaman empangan hijau, awak fikir Rais tahu ke apa itu email? Lupakan Facebook, twitter, dll. Adakah dia 1.0? Saya fikir dia kolot").

Siapakah yang membuat kenyataan di atas. Dia tidak lain dan tidak bukan dari Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin Abu Bakar melalui twitter yang dihantarnya kepada seorang wartawan.

Mesej melalui Twitter ini dihantar Khairy pada jam 11.43 pagi 14 Ogos lepas kepada wartawan itu. Sesiapa yang mengikuti (following) kedua-dua pihak ini (Khairy dan wartawan berkenaan) melalui Twitter akan menerima mesej Khairy ini.

Rais dianggap terkebelakang apabila cuba menapis internet. Hatta bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri berfikir begitu.

Pentadbiran Dr Mahathir telah memperkenalkan Akta Multimedia melalui Multimedia Super Koridor (MSC) yang menjadi internet tidak akan ditapis.

Cadangan Rais dilihat cuba berselindung di sebalik usaha untuk menyekat pornografi. Matlamat sebenarnya adalah untuk menyekat pengaruh internet yang sudah berada di luar kawalan lesen kerajaan.

Ini kerana, ketika lesen akhbar di kawal oleh Kementerian Dalam Negeri, kementerian Rais mengawal lesen untuk stesen tv dan radio. Namun, internet bebas bergerak tanpa sebarang kawalan perlesenan dari kerajaan.

Ekoran cadangan ini, Rais dilihat cuba mengawal internet khasnya bloger dan laman web, sebagaimana akhbar dan tv dikawal.

Internet khasnya blogger dan laman web dianggap masalah utama komunikasi Barisan Nasional (BN) selepas kekalahan teruk mereka dalam pilihan raya umum 2008 lalu.

Untuk menghadapinya, ramai beranggap, BN perlu menyekat pengaruh ini dengan mengawalnya sebagaimana mereka mengawal akhbar dan tv.

Tetapi, Rais bukan sahaja akan berdepan dengan Pakatan Rakyat bahkan dalam Umno sendiri termasuk generasi seperti Khairy yang kini memimpin Pemuda Umno ini.

Agak pelik tetapi itulah hakikatnya seorang Menteri Umno yang menjaga Kementerian berkaitan Penerangan & Komunikasi tidak tahu email atau seorang yang buta penggunaan kemudahan-kemudahan dunia siber. Patutlah Jelebu ni agak tertinggal dek Ahli PArlimennya yang 'bongap' pasal IT.