BERANIKAH UMNO BERUBAH?


United Malays National Organisation telah berusia 63 tahun, maknanya usia sebegini sudah boleh dianggap sebagai tua. Maaf dikata angka itu menyamai usia Rasullah SAW wafat.

Namun begitu, apakah dalam tempoh usia ini United Malays National Organisation sudah matang, berfikiran terbuka dan mampu menerima perubahan mengikut masa?

Harus diakui memang United Malays National Organisation ini sudah matang dalam mentadbir kerajaan dan tunggang langgang politik negara tetapi bentuk kematangannnya itu terlalu kotor untuk dijadikan contoh ikutan yang baik.

Mungkin Allahyarham Dato' Onn Jaafar telah mendapat ilham tuhan atau visi berkenaan masa depan suasana politik negara ini. Oleh kerana itu agaknya, beliau telah menyarankan dan mencadangkan supaya keahlian parti ini dibuka kepada semua kaum. Tujuannya mudah untuk menyatukan semua rakyat berbilang kaum dalam satu parti.

Akan tetapi cadangan yang baik itu dipandang serong oleh kebanyakan politikus-politikus United Malays National Organisation kerana bimbang akan lenyaplah ketuanan Melayu kerana ada parti bercampur kaum itu. Maka berterusanlah suasana politik perkauman itu sehingga 2008.

Pilhanraya Umum 8 Mac 2008 menjadi titik perubahan besar yang digelar sebagai "Tsunami Politik Malaysia" rakyat secara sedar telah menolak politik perkauman anutan United Malays National Organisation dan gerombolan-gerombolannya (MCA, MIC, Gerakan & PPP). Hasil perubahan itu, wujudlah kerajaan-kerajaan negeri yang ditadbir oleh pembangkang. Penolakan itu bukan kecil tetapi luas sehingga berjaya menafikan suara dua pertiga BN dalam DUN.

Rakyat kini sedar dan tidak lagi terpengaruh dengan dakyah palsu BN. Lagi hebat pemesongan berita dan maklumat oleh media kawalan BN, maka lagi hebatlah gerakan penolakan rakyat.

Persoalannya, mampukah United Malays National Organisation untuk berubah? Laungan-laungan politikus-politikus dalam parti ini seumpama retorik semata-mata, tetapi tabiat buruk macam sukar dikikiskan.

Seharusnya, United Malays National Organisation perlu ditukar menjadi United Malaysian National Organisation sebagai permulaan perubahan itu.

Gelagat pendukung-pendukung United Malays National Organisation sejak akhir-akhir ini tidak langsung mencerminkan keimanan, ketenangan dan kebijaksanaan yang sempurna. Hanya kebodohan, kepura-puraan dan kebijaksanaan jahat yang dipertontonkan kepada rakyat.

Kau rampas, kau curi sebuah kerajaan yang sah...kau cakap betul. Kau berlindung dibelakang Raja-raja, kononya kau direstui.

Kau tuduh yang hak sebagai penderhaka raja, sedangkan kau pencuri nyata.

Kau guna retorika Melayu, walhal kau lupa kau sakiti Melayu.

Raja hilang kebal, kerana UMNO.
Tanah orang Melayu tergadai, kerana UMNO.

0 comments: