RAIS YATIM-Jangan Mengukur Orang Lain Seperti Diri Sendiri.

Coretan kali ini menyentuh ungkapan Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Kesenian, Dato’ Seri Rais Yatim yang berbunyi “seseorang yang berpangkat dalam organisasi masing-masing takut hilang pangkatnya, ini sebenarnya yang ditakuti oleh mereka”. Beliau mengulas demikian ketika mengkritik Dato’ Nik Aziz Nik Mat yang menolak konsep ‘Kerajaan Perpaduan-Umno PAS’ seperti yang hangat dibincangkan sekarang.


Teringat saya akan pantun dua kerat warisan kesenian dan kebudayaan kita;

‘Mengata dulang paku serpih,

Mengata orang dia yang lebih…’


Adapun perilaku Dato’ Seri Rais ini adalah mirip sangat dengan pantun di atas. Betapa tidaknya, dahulu dalam Semangat 46 sekonyong-konyong dia “MEMBAKAR JAMBATAN” takut ‘hilang pengikutnya’ kerana ‘ombak’ semangat untuk menjatuhkan Dr. Mahathir pada waktu itu amat ketara sekali.


Tiba-tiba Semangat 46 kalah, dia ‘rujuk’ semula ke ribaan Dr. Mahathir juga kerana ‘gilakan’ pangkatnya. Dia ketika itu melupakan ‘jambatan yang dibakarnya’. Tatkala umat Melayu berpecah ketika itu, dia menjadi juara untuk menghancur-leburkan lagi umat Melayu. Dan saya tidak faham sebenarnya dengan sikap Dato’ Seri Rais ini.


Adakah dia cuba menunjukkan kepada seluruh rakyat di Malaysia bahawa rakyat telah lupa ini semua atau dia sendiri yang sudah TERLALU TUA dan SANGAT PELUPA!!!


Dalam situasi sebegini, pesan orang tua-tua dahulu-‘cerminlah diri dulu’ dan ‘jangan mengukur orang lain seperti diri sendiri’. Kalau Dato’ Nik Aziz dikenali sebagai seorang pemimpin yang zuhud dan konsisten dalam prinsipnya-janganlah pula Dato’ Seri Rais cemburu kerana dia tidak mempunyai ‘kareaktor’ sedemikian. Lebih tidak molek lagi jika dia cuba pula memberi nasihat. Ianya ibarat ‘menyelam teras terendam’. Dia sangkakan kayu yang terendam di air itu lembut TETAPI terhantuk kepala berdarah kerana ianya keras.


Sesungguhnya ‘perpaduan’ itu datang daripada suku kata ‘PADU’, ertinya kuat, ampuh atau tidak boleh diganggu gugat. Sekiranya ‘kerajaan perpaduan’ yang diinginkan oleh Rais dan Najib serta pemimpin Umno lain itu bertentangan dengan maksud dan hakikat istilah itu sendiri tentulah ianya ditentang oleh pemimpin warak seperti Dato’ Nik Aziz! Betapa tidaknya konsep kerajaan perpaduan Umno PAS itu mengguris MCA, melukakan MIC dan mencederakan Gerakan.


Lagi pun jika kita hendak ‘bersatu’ umpama orang hendak berkahwin-kena lihat dahulu agamanya, akhlaknya, keluarganya. Kalau orang nak dipinang kata Dato’ Seri Najib kena risik-risik dulu. Soalnya, mungkin Tok Guru Nik Aziz dah risik pihak yang hendak dijodohkan ini-agamanya rosak, akhlaknya buruk, keluarganya nanar. Lepas tu sebelah keluarganya seperti Pak MCA, Pak MIC, Pak Gerakan tak setuju. Jadi macam mana nak bersatu dan berpadu???


Lagi pun Rais dan Najib tak perasan ke yang sebenarnya konsep itu bertentangan sama sekali dengan angan-angan Satu Malaysia yang dilaung-laungkannya itu. Itu pasallah Dato’ Nik Aziz berpendirian begitu.


Jadi, kalau nak jadi pemimpin kenalah pimpin rakyat dengan jelas dan terang. Visinya jangan keliru. Kalau Satu Malaysia maknanya mesti ambil kira semua kaum dan pihak di negara ini. Kalau sistem Satu Malaysia mesti seragam aturannya baik mahkamahnya, polisnya, keadilannya, media massanya, amalan politiknya dan sebagainya.


Jangan jadi Satu Malaysia berat sebelah. TV, media dan peruntukkannya-untuk Umno lain untuk rakyat Malaysia lain. Perpaduan untuk Malaysia lain, kaum lain berbeza pula. Islam BN lain, Islam PAS lain-seperti yang digambarkan oleh media milik BN! Ini bukan perpaduan, ini mengundang kemarahan rakyat seperti mana berlaku di Perak.


Justeru itu, Nik Aziz mungkin telah tahu hukum di antara HARUS, HARAM dan HALAL, sedangkan Dato’ Seri Rais hanya tahu ‘the art of possiblelity’ bergurukan Michilevelli menghalalkan cara mencapai matlamat. Atau agaknya dia hanya menghafal pantun ini;

Kalau mencari tempat mandi,

Pertama teluk kedua pantai,

Kalau mencari calon menteri,

Pertama elok kedua pandai…

Atau dia terlupa pantun ini!?

Terahum tera jana,

Lagu Hindustan tidak tahu,

Pertama jalan terkena,

Kedua jalan tahu…


HIDUP RAKYAT!

0 comments: