Lompat Parti: Kembali bersemarak...

Isu lompat parti kini kembali menghangatkan senario politik negara. Berita Adun Bota, Dato' Nasaruddin Hashim yang telah menyertai PKR pada hujung minggu lepas telah mengemparkan kepimpinan Umno. Dato' Nasaruddin juga turut mengisytihar keluar dari Umno.

Gelombang peralihan kembali bergelora setelah reda beberapa bulan lalu. Kepimpinan BN Negeri Sembilan terutamanya Menteri Besar, Dato' Seri Mohammad Hasan telah mengadakan satu mesyuarat khas dengan semua Adun BN dan telah memberi amaran supaya tidak melompat keluar dari BN.

Memang benar khabar Adun BN di Negeri Sembilan akan melompat keluar dari BN telah bertiup kencang. Seiring dengan kemasukan Adun Bota ke dalam PKR, aura perubahan itu kembali menghangat. Apakah mungkin kerajaan negeri di negeri Adat Perpatih ini akan berubah tampuk pemerintahan dalam masa terdekat ini? Persoalan ini sedang diperkatakan dan dibincangkan oleh semua penganalisis politik, peramal-peramal politik dan ahli-ahli politik juga dengan pelbagai perspektif andaian yang berkemungkinan.

Siapakah mereka itu? Hanya masa dan saatnya akan mendatang menzahirkannya. Namun, kepastian itu ada bukan mustahil. Jika tidak, takkan Dato' Seri Mohammad Hasan turut melatah terbias dengan isu ini.

Harapan baru untuk semua dengan "muncul"nya kerajaan baru di Negeri Sembilan...

0 comments: