Krisis Perak: Medan Najib Uji Kekuatan?

Krisis politik yang melanda negeri Perak Darul Ridzuan dengan berlaku peralihan kuasa luar biasa dan tidak demokratik oleh BN telah melahirkan pelbagai persepsi politik. Ada yang memberi persepsi sinis dengan mengandaikan pandangan rakyat telah berubah 50-50 kepada BN dan Pakatan Rakyat yang bermaksudkan BN kononnya telah mendapat ruangnya dikalangan rakyat.

Apakah persepsi itu lahir atas alasan rakyat umum dihidangkan dengan rangkaian berita yang dimanipulasi tentang keburukan kerajaan Pakatan Rakyat Perak setiap hari? Sedar atau tidak, rakyat seluruh generasi telah mual dan bosan dengan manipulasi maklumat sebenar oleh media-media kawalan BN. Generasi muda yang berumur bawah 23 tahun pun sudah pandai menilai krisis politik yang melanda Perak.

Kelihatan manipulator BN masih tidak insaf dan konsisten mendakyahkan minda rakyat dengan maklumat-maklumat palsu. BN telah menggunakan KDN dengan melakukan rampasan lebih 20 ribu naskah Harakah dan Suara Keadilan di sekitar Selangor dan Perak kerana kebimbangan mereka penyebaran fakta sebenar berkenaan krisis politik yang melanda Perak.

Kerajaan "haram" BN Perak dengan pantasnya diuji oleh kuasa Ilahi apabila Pilhanraya Kecil Parlimen Bukit Gantang akan diadakan pada 7 April 2009 ini. Sejauh mana kekuatan Najib memimpin rampasan kuasa dan penubuhan kerajaan "haram" di Perak akan terbukti melalui pilihanraya itu? Apakah memang benar rakyat Perak menyokong beliau atau secara mutlak menafikannya? Apakah pihak istana akan tersedar daripada mimpi yang rakyat adalah yang sebenarnya berkuasa?

Kita menyakini bahawa seluruh rakyat Perak khususnya di Parlimen Bukit Gantang akan memperlihatkan kuasa rakyat dan sekali lagi membuktikan cara politik BN ditolak sehabis-habisnya. Mungkinkah pilihanraya kecil ini akan mencatat sejarah yang unik? Mungkin juga BN bakal kehilangan deposit? atau majoriti kemenangan calon Pakatan Rakyat bakal melebihi lima ribu undi?

Bersama-samalah kita menjadi rakyat yang bijak dan sedar dengan mendoakan kejayaan pihak yang benar serta terbinanya keadilan untuk seluruh kehidupan rakyat.

0 comments: