Kubu Umno Jelebu Bakal Runtuh???

Senario politik tanah air ketika ini sedang tertumpu di negeri Perak dan Selangor termasuk di Kedah. Krisis politik di Perak kian menarik dan lebih sensasi dengan kemunculan episod-episod baru yang dihiasi plot-plot mengejutkan.

Begitu juga di Selangor episod serangan-serangan politik hingga menyentuh kehidupan peribadi menakluki ruang utama media kawalan BN. Khir Toyo dengan megah angkuh menyerang MB Tan Sri Khalid Ibrahim berkenaan isu sumbangan lembu korban Aidiladha dan kereta Nexus. Namun, ramai sudah mengetahui serangan bekas MB Selangor yang gila bayang itu hanya hendak menunjukkan kredibiliti kepada ahli-ahli Umno yang beliau adalah calon paling sesuai memegang tampuk Ketua Pemuda Umno.

Saya fikir cara politik Khir Toyo ini masih terperap dan ketinggalan. Cara beliau berhujah dan menterjemahkan isu-isu politik seperti 20 tahun dulu. Orang kampung yang hari-hari tengok berita atau menerima input daripada TV3, RTM, Utusan Melayu dan Berita Harian sahaja yang mungkin terpengaruh dengan dakyah merapu Khir Toyo.

Usahlah kita bercerita akan manusia putar alam ini. Dalam sibuk BN menyerang negeri-negeri Pakatan Rakyat, nampaknya pentadbir-pentadbir Umno telah lupa pada suasana politik di Negeri Sembilan. Walaupun Jelebu ini dianggap lubuk kekuatan BN khususnya Umno, jangan lupa kebangkitan masyarakat di sini juga telah membuak. Mereka juga sudah sedar akan kepincangan Umno.

Mungkin ramai yang menjangkakan agak mustahil orang kampung di Jelebu untuk menyokong pembangkang. Jangan juga kita lupa benih-benih pergerakan pembangkang sebenarnya telah dimulakan oleh pentadbir Umno. Nampaknya tidak lama lagi cawangan-cawangan Parti Keadilan Rakyat akan wujud di sini.

Tak mustahil juga mungkin akan ada ADUN Umno di sini yang berminat menyertai kebangkitan masyarakat Jelebu. Segala boleh berlaku dalam politik.

Kono kito sodar dan jangan pulak dibuek lupo-lupo...walaupun oghang Jolobu ni jauh dudok di ulu, jiwo totap nak juo berubah.

0 comments: